hezky jste se rozepsali. Ja taky prispeju svymi nazory. Ramy se vyrabeji ze vseho mozneho (znam i pripady zminovanych "lesenovek" :)) Nicmene pokud chces aby ram za neco stal, byl funkcni a neslouzil jako biziterie do nejake tuzingoveho projektu mel by ses drzet specifikaci danych rady FIA uvedenych v priloze J. Material pro vyrobu ramu (kdyz pomineme WRC a jim podobne specialy) jsou bud ocelove bezesve za studena tazene trubky,nebo trubky z CrMo oceli. Prumery a sila sten je uvedena v jiz zminovane priloze J (k nahlednuti napr. zde
http://www.autoklub.cz/show.php?page=ac ... htm&asoc=2 ). Tyto trubky se ohybaji pouze a vyhradne za studena (takze zadne nahrivani autogenem a podobne) aby se neznehodnotila charakteristika materialu. Co se tyka konstrukce ramu vychazi se ze zakladnich (povinnych) casti ktere muzou byt doplneny vzperami na ruznych mistech (opet upraveno v priloze J kde je stanovena jaka vzpera a za jakych podminek muze byt kde umistena). Ze slozitosti ramu nasledne vyplyva vyssi ci nizsi bezpecnost, tuhost karoserie, vaha ramu a samozrejme taky cena. Ja osobne jsem sel cesto vyssi bezpecnosti (na ukor ceny a hmotnosti).
Co se vyroby tyka rozhodne nedoporucuju vyrobu na kolene. Jak uz se psalo v prizpevcich drive nejde jen o to navarit do auta 40 metru trubek... veskere ohyby a prohnuti jsou zpracovavany tak aby v pripade narazu nedoslo k prohnuti konstrukce dovnitr prostoru pro posadku.
Sroubovane ramy jsou podle me (a spousta lidi s tim nebude souhlasit) vhodne spis pro tuning, kde se pocita ze se auto muze prestavet zpet na civila, nez pro regulerni zavody kde jde predevsim o bezpecnost, pevnost a tuhost ..proste funkcnost. Nerikam ze sroubovane ramy nefunguji..ale v zadnem pripade se nevyrovnaji ramum svarovanym (uz napriklad tim ze ram delany do auta na miru ma mnohem vic pevnych spojeni se skeletem karoserie. Zaroven si dovolim nesouhlasit s nazorem ze pro montaz sroubovaneho ramu neni potreba na aute nic varit. Co takove patky pro moznost prisroubovani ramu k podlaze vozu ? Tam je nutne minimalne navarit plotnu 3mm plechu..nebo si snad myslite ze plech podlahy ma dostatecnou pevnost ??? :) Nicmene kazdemu po chuti.
Ceny ramu se pohybuji del slozitosti konstrukce a velikosti auta od cca 8.000,- za jednoduchy zakladni ram ...po treba cca 35.000,- za "WRC" ram napr. do EVO devitky nebo imprezy.
Co se tyka ramu prodavanych napr. firmou sparco ci omp apod. tak del meho nazoru (pokud nechceme ram sroubovany) nemaji smysl. V konecen fazi se prodrazi na tom ze k porizovaci cene ramu je nutno pridat cenu za vevareni ramu do auta. Ram vam totiz dojde v podobe "polotovaru" kdy z krabice vypadne hromada ruzne naohybanych trubek (obcas i hezky orezlych :)) ), ktere je potreba posvarovat a teprve pak ziskate hotovy ram.
Dalsim materialem ze kltereho je mozno ramy vyrabet jsou trubky z CrMo oceli. Tyto ramy vynikaji nizsi hmotnosti proti ramum "zeleznym" ale taky podstaten vyssi cenou. cca 60.000,- do auta velikosti Suzuki swift, nebo Citroenu C2...
Vyrobcu ramu je u nas nekolik.
ja nechal ram vyrobit u Z.Němce ve Fryštáku a s vysledekem jeho prace jsem maximalne spokojen. Hledal jsem i dalsi moznosti vyroby, jeden dost znamy clovek vyrabi ramy v Mlade Boleslavi, nicmene ja chtel ram udelany tak jak ma byt. A nechtel jsem si nechat nicit drahy material ohybanim za tepla ;) . Nebudu zde jmenovat, kdo se o problematiku zajima vi o koho jde.
tady muzete omrknout jak jsem ram resil ja
http://peugeot-club.com/index.php?co=cl ... &ktere=397