WoMec píše:aby bylo jasno ... davat odpor na každou diodu je pěkná blbost ... bude tam obrovský ztrátový výkon ...
ja to mam zapojené nasledovně:
v každem světle je 28 diod ... mam je zapojené do série po 7 diodách .. tedy jeden blok diod má napájecí napětí 14V ... takové bloky tam jsou 4. Vyhod má tohle zapojení hned několik:
žádný ztrátový výkon -> veškerá enegrie je použita na provoz diod
jednoduchá napětová ochrana -> pokud regulátor alternátoru funfuje správně, napetí v aute nepřesáhne 14,4V. Pokud by se na diodách objevilo tohle napětí tak to vubec nevadí protoze na každou diodu by se tak dostalo 2,05V což je uplně v pořádku. Pokud by jste na kazdou diodu dali odpor tak se výkyv napetí byť o 0.2V projeví na jasu diody a muže dojít ke zničení diody.
Malý prudový odběr -> při seriovém zapojení teče diodami stejný proud tedy 20mA +/- na jeden blok diod... pokud jsou tedy tyto bloky zapojeny 4 paralelně tak celkový proud je 80mA. Na druhou stranu, kdyby jsme na kazdou diodu dali odpor a zapojili 28diod paralelně tak vyledný proud bude 560mA
co se týče svítívosti ... samozřejmě že se dají koupit diody s extrémní svítívostí ale taky jsou o dost dražší než "obyčejné" supersvítivé diody
Jak psal snowboy, nejlepší je použití řízeného napetového stabilizítoru. Všechny diody rozdelíme do stejně velkých bloků a pak jenom nastavíme stabilizátor na napetí celého bloku. Navíc se takto budema chránit i proti napeťovým vykyvů, tedy zabezpečíme stabilní jas diod a ochráníme je před zničením...
Nazdar Womec.
Ma to aj jednu nemalu nevyhodu:
ked Ti odide co i len jediny odpor, alebo dioda v danom bloku (prerusi obvod), cast svetla pripadne cele svetlo Ti prestane svietit a mozes hladat ako blbec, koli comu Ti tie diody nesvietia. Ak zapojis na kazdu diodu odpor a kazda dioda je pripojena na rovnaky + a - vodic (paralelne a nie seriovo), prestane svietie len ta, ktora je poskodena a nie cely blok.
Ak Ti prestane svietit cele svetlo mozes ohrozit seba a inych a je to blobost ak Ti vypadnu napr. brzdove svetla koli setreniu prudoveho odberu..

Nezabudnime povedat aj to, ze tie diody s rezistormi maju daleko mensi prudovy odber ako originalne ziarovky...takze je tam uz vopred jasna uspora.
100 ks vysokosvietivych 130000 mCd diod +100 ks rezistorov stala cca 30 USD...btw. Kolko stalo tych tvojich 56 kusov 8000mCd diod??
.......blackdragon
Aktualny autopark:
Peugeot 205 GTI (1.9l, 88kW)
Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro (1.9l, 96kW, quattro)
R.I.P.:
Mazda 323 GT (1.6L, 77kW)
Mazda 323 GLX (1.6L 77kW)
Mazda 323 GTX (1.6l, 110 kW, 4WD), 2ks