Gutmann
Napsal: 08 srp 2011 22:25
Značku Gutmann určitě všichni znáte. Obdivujeme jejich bodykity, slintáme nad koly, ale Gutmann to je hlavně úprava motorů. Myslim si, že spousta znás ani neví na jaké hodnoty je ladili. Nedalo mi to a trochu zapátral na internetu.
Firmu založil před víc jak 45lety Kurt Gutmann. Firma sídlí v malém městečku Breisach nedaleko Francouzko-Německých hranic. Svoje zkušenosti, které sbírali po dobu několika desítek let úspěšně zúročili i v automobilových soutěžích. Nabízí velké množství karosářských doplňků, od spoilerů přes kity pro úpravu podvozku až po litá kola, avšak jejich největší zbraní jsou úpravy motorů. Firma je též známým výrobcem sportovních katalyzátorů, které jsou jako jedny z mála označeny kvalitativním certifikátem a mají i homologaci FIA pro použití při mezinárodních automobilových soutěžích.
Pojďme se podívat co Gutmann nabízel za úpravy motorů pro naše miláčky(P205GTI).
Kit 118Ps
1. výkonovým kitem byla úprava 1,6 GTI. Ze sériových 105PS se výkon zvýšil na 118PS. Vyměněna byla vačka řídící jednotka a svíčky. Cena tohohle kitu byla i s prací 2200DM.
Kit 124Ps
Pokud by vám to bylo málo stačí ke kitu 118 přikoupit otevřený výfuk (koncový tlumič, přední a zadní díl) máme kit 124 a jsme rázem na 124PS. Cena 2960DM.
Kit 132Ps
Stále vám přijde 124PS málo? Tak si připravte 6480DM a z vaší 1,6 vám udělají 1,9tku s výkonem 132PS. Z původní 1,6tky nám toho moc nezůstane. Měnilo se toho dost. Klika, ojnice, písty vačka, vstřikování přidal se chladič oleje a poskládala se nová převodovka.
Kit 145Ps
Pro ty co mají rádi turbo motory si Gutmann připravil 1,6tku s turbo kitem o výkonu 148PS při plnícím tlaku turba 0,55bar. Někomu se to může zdát málo, ale uvažme že to je na celohliníkovém motoru ne žádný litinový diesel. Celá tahle sranda vyšla na necelých 17000DM. V tehdejší době stálo GTIčko přibližně 2x tolik.
Pokud jste před 20lety měly 1,9tku mohli jste si motor nechat vyladit na 135PS (140PS ve verzi bez katalyzátoru). Vyměněna byla vačka, svíčky, sání a u verze s katalizátorem i výfuk. Milovníci 16ti ventilu si mohli stávající 1,9tku vyměnit za Mičko. Výsledek 155/158PS.
Výkonovým vrcholem u 205tky byla 1,9tka s turbokitem o výkonu 170PS.
Pro 405MI16 se dal u Gutmanna dokoupit kit který posunul výkon z původních 147/158PS na pěkných 175/180PS.
Pro srovnání s továrnímy výkony: je možný že gutman upravoval i 1,6tku 83kw a 1,9tku 75kw, ale o těch jsem nic nenašel. Taky jsem nezjistil jak byly dělaný 155/158Ps kity. Zda vyměnili jen hlavu za 16ti ventilovou nebo zda na stávající elektroniku dali Mičko.
Firmu založil před víc jak 45lety Kurt Gutmann. Firma sídlí v malém městečku Breisach nedaleko Francouzko-Německých hranic. Svoje zkušenosti, které sbírali po dobu několika desítek let úspěšně zúročili i v automobilových soutěžích. Nabízí velké množství karosářských doplňků, od spoilerů přes kity pro úpravu podvozku až po litá kola, avšak jejich největší zbraní jsou úpravy motorů. Firma je též známým výrobcem sportovních katalyzátorů, které jsou jako jedny z mála označeny kvalitativním certifikátem a mají i homologaci FIA pro použití při mezinárodních automobilových soutěžích.
Pojďme se podívat co Gutmann nabízel za úpravy motorů pro naše miláčky(P205GTI).
Kit 118Ps
1. výkonovým kitem byla úprava 1,6 GTI. Ze sériových 105PS se výkon zvýšil na 118PS. Vyměněna byla vačka řídící jednotka a svíčky. Cena tohohle kitu byla i s prací 2200DM.
Kit 124Ps
Pokud by vám to bylo málo stačí ke kitu 118 přikoupit otevřený výfuk (koncový tlumič, přední a zadní díl) máme kit 124 a jsme rázem na 124PS. Cena 2960DM.
Kit 132Ps
Stále vám přijde 124PS málo? Tak si připravte 6480DM a z vaší 1,6 vám udělají 1,9tku s výkonem 132PS. Z původní 1,6tky nám toho moc nezůstane. Měnilo se toho dost. Klika, ojnice, písty vačka, vstřikování přidal se chladič oleje a poskládala se nová převodovka.
Kit 145Ps
Pro ty co mají rádi turbo motory si Gutmann připravil 1,6tku s turbo kitem o výkonu 148PS při plnícím tlaku turba 0,55bar. Někomu se to může zdát málo, ale uvažme že to je na celohliníkovém motoru ne žádný litinový diesel. Celá tahle sranda vyšla na necelých 17000DM. V tehdejší době stálo GTIčko přibližně 2x tolik.
Pokud jste před 20lety měly 1,9tku mohli jste si motor nechat vyladit na 135PS (140PS ve verzi bez katalyzátoru). Vyměněna byla vačka, svíčky, sání a u verze s katalizátorem i výfuk. Milovníci 16ti ventilu si mohli stávající 1,9tku vyměnit za Mičko. Výsledek 155/158PS.
Výkonovým vrcholem u 205tky byla 1,9tka s turbokitem o výkonu 170PS.
Pro 405MI16 se dal u Gutmanna dokoupit kit který posunul výkon z původních 147/158PS na pěkných 175/180PS.
Pro srovnání s továrnímy výkony: je možný že gutman upravoval i 1,6tku 83kw a 1,9tku 75kw, ale o těch jsem nic nenašel. Taky jsem nezjistil jak byly dělaný 155/158Ps kity. Zda vyměnili jen hlavu za 16ti ventilovou nebo zda na stávající elektroniku dali Mičko.