čtvrtstoletí zrození legendy
Napsal: 15 úno 2008 11:34
Převzato z P-C fora
http://news.auto.cz/aktuality/peugeot-2 ... gendy.html
http://news.auto.cz/aktuality/peugeot-2 ... gendy.html
Kód: Vybrat vše
Peugeot 205: PSA slaví čtvrtstoletí zrození legendy
Peugeot 205 slaví 25 let – jeho prodej byl zahájen 20. února 1983. S více než pěti miliony kusů vyrobených během patnácti let se ve své době stal nejúspěšnějším modelem historie Peugeotu.
Dvěstěpětka přišla v roce 1983 jako nástupce menšího typu 104, který byl odvozený od Citroënu LN. Naopak v případě 205 se jednalo o vlastní konstrukci Peugeotu s karoserií navrženou designérským studiem Pininfarina.
S typem 205 se podařilo Peugeotu etablovat na evropském trhu malých automobilů. V nabídce byla karoserie hatchback v tří- a pětidveřovém provedení, kabriolet a užitková verze – všechny s délkou 3,70 metru. Kromě běžných benzinových motorizací 1,0 až 1,4 litru se vyráběly i verze GTI (hatchback) a CTI (kabriolet) s motorem 1,6 litru o výkonu 76 kW, později nahrazeným silnějším 1,9 ve verzi 88 a 94 kW. Vznětové motory zastupoval atmosférický a přeplňovaný motor s objemem 1,8 l, který jako první malé naftové auto překonal hranici milionu vyrobených kusů. Peugeot představil i verzi Électrique na plně elektrický pohon.
Opravdovou lahůdkou pak byla 205 Turbo 16. Přeplňovaný motor o objemu 1,8 litru byl uložený uprostřed a poháněl všechna čtyři kola. Homologační série byla naladěná na výkon 147 kW, závodní verze pro skupinu B pak měla 260 kW. V závodech mistrovství světa rally byla 205 T16 velmi úspěšná, v letech 1985 a 1986 s ní Peugeot získal titul mezi jezdci i konstruktéry. Po zákazu skupiny B v seriálu mistrovství světa na tuto sérii navázala dvě vítězství v Rally Dakar z let 1987 a 1988.
Už od počátku se těšil Peugeot 205 velké oblibě, a to nejen ve Francii, ale prakticky po celé Evropě. V Německu získal v prestižní čtenářské anketě časopisu Auto Motor und Sport „Die besten Autos“ v kategorii malých vozů pětkrát v řadě celkové vítězství a mezi importovanými auty dokonce sedmkrát za sebou.
V roce 1998 výroba modelu 205 skončila, celkové množství produkce dosáhlo 5.278.000 kusů, což se do té doby nepodařilo žádnému jinému modelu se lvem ve znaku. Jeho nástupce s označením 206 tuto metu překonal v roce 2005 a nyní je tak nejprodávanějším Peugeotem všech dob, 205 se drží na druhé příčce.