Stránka 1 z 1
Denní svícení
Napsal: 30 čer 2009 07:48
od Milhaus
Nedělal si někdo světla pro denní svícení tak aby zapojení odpovídalo vyhlášce? Čili nastartuju - rožnou se, zapnu potkávací - vypnou se... Jak tohle třeba pozapojovat?
Re: Denní svícení
Napsal: 30 čer 2009 08:25
od WoMec
Na internetu se objevuje spoustu těchto rádoby světel pro denní svícení, ale jen pár výrobků podléhá homologaci. Většinou se jedná o světla LED, která mají homologaci pouze jako poziční světlo a prodejci uvádějí že je výrobek homologován se začkou ''E'' což však nestačí. Homologované denní svítilny musí být vždy označeny homologační značkou Ex (x - je číslo státu kde byla homologace udělena) s č.xxxx pod kterým byla homologace uvedena a také označením RL- denní svícení.
Provedení a umístění světel pro denní svícení je dáno homologačním předpisem EHK/OSN č. 48, který předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb., a jejich používání se řídí zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, pozměněným zákonem č. 411/2005 Sb.
Světla pro denní svícení se vyznačují silně rozptýleným tokem světla, který netvoří kužel jako u běžných reflektorů. Rozptýlené světlo svým charakterem neoslňuje protijedoucí řidiče ani neosvětluje vozovku, ale v dostatečné míře zajišťuje zásadní podmínku bezpečného provozu "být viděn". Hlavním přínosem těchto přídavných světel je úspora energie, neboť při jejich používání nesvítí obrysová, potkávací ani koncová světla vozidla. Úsporu přinese také prodloužení životnosti žárovek či výbojek, kterou pocítí především řidiči vozidel s xenonovými světlomety, jejichž výbojky mají sice delší životnost než běžné žárovky, ale jejich výměna je výrazně nákladnější.
Montáž světel pro denní svícení není přestavbou vozidla ani změnou technických údajů, a proto jejich umístění na vozidlo nepodléhá žádnému dodatečnému schvalování ani zápisu.
Základní pravidla pro dodatečnou montáž světel pro denní svícení: - na jedno vozidlo se montují dva kusy (jeden pár) světel - umísťují se ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm na přední část vozidla - vzdálenost světel od bočního obrysu je max. 400 mm a vzájemně mezi světly min. 600 mm (u vozidel s šířkou menší než 1300 mm je povolena vzájemná vzdálenost 400 mm) - světla se rozsvítí automaticky po zapnutí zapalování (nastartování motoru) a zhasnou po jeho vypnutí - při rozsvícení obrysových světel musí světla pro denní svícení automaticky zhasnout.
Re: Denní svícení
Napsal: 30 čer 2009 08:27
od Milhaus
no tohle tak nějak vím, ale jak to elektronicky provést?
Re: Denní svícení
Napsal: 30 čer 2009 08:28
od vinorak
dvě relátka, jedno spínací a druhý přepínací.
Přepínací bude reagovat na rozsvícení tlumených a dálkových a tim vypne šťávu do denních světel. A ta šťáva do nich pude přez spínací relé, který ti bude spínat plus od alternátoru (pro kontrolku dobíjení) Takže jak nastartuješ, tak se rozsvítí denní světla a když zapneš tlumený tak přepínací relátko odpojí spínací a dení nebudou svítit
ale ještě bych před to spínací dal nějaký zpožďovač, protože lepší je aby si nastartoval a třeba za vteřinu to až rozsvítilo
Re: Denní svícení
Napsal: 30 čer 2009 08:30
od WoMec
vetsinou je soucasti modul pro montáž do auta .. takze jenom pripojiš kličkove plus, svetla, kostru a o nic se nestaráš ...
pokud tam modul není tak svetla spínáš přes relátko pomocí klíčkového + ... a druhym relátkem rozepínáš, jakmile zapneš svetla :) .. nic složitého :-P
P.S. .. vino byl rychlejsi :)