Stránka 1 z 1

Lambda sonda "odstránenie"

Napsal: 08 zář 2009 15:28
od manko
Našiel som tento text je k nemu aj pár obrázkou . Myslíte že by sa to dalo uskutočniť aj pri GTi ??


"""Všetci dobre vedia, že Lambda Sonda (ďalej LS) je veľmi chúlostivé zariadenie, pričom na jeho správnej funkcii závisí funkcia dnes prakticky každého motora. Ale na čo nám vlastne je LS ? Nebudem sa teraz dlho rozpisovať o regulačných pomeroch benzín/vzduch , trvalé zahrievanie katalyzátora atď, poviem len, že LS je len daň ekológii, kvôli ktorej nemôžeme dávať do svojich miláčikov olovnatý benzín, máme umelo priškrtený výkon a okrem toho aj trochu vyžšiu spotrebu (čo pramení z nižšieho toč. momentu - viac na to "šlapeme"). Ale v našom konkrétnom prípade máme dosť veľké štastie - všetky motory Opel čo sa používajú v Calibrách , Vectrách A a Omegách , Kadettoch E sú konštrukcie 70-80rokov, a s počiatku v nich LS vôbec nebola - a obzvlášť sa to týka motora 20ne / c20ne - 2,0i 8v. Tento motor sa používal u väčšiny modelov značky Opel 80-90rokov (Ascona C až Vectra a Omega A-do r.1993) . Klasický 4-valec, veľmi jednoduchý, spoľahlivý a nenáročný na údržbu. Jeho variantou, dosť vzácnou, je 20se / c20se. Riadiaca elektronika c20ne / 20ne - do roku 1990 Bosch Motronic ML 4.1, od r. 1990 Bosch Motronic M 1.5. Ale ako poznáte akú verziu máte? Veľmi jednoducho - pri nohách spolujazdcových dverí zložte čalúnenie na pravej strane - tam se nachádza ECU (elektronická riadiaca jednotka motora). Odpojte batériu, odjistite zadnú stranu konektoru, potom ju otočte smerom dole o 45stupňov a úplne odpojte konektor. Ak vidíte 3 rady pinov (celkom 55pinov) -je to M 1.5. Ak 2 rady (35pinov) - ML 4.1 . A máte to. Teraz je rada na AFS (air flow systém), skladá sa zo samotného AFS (v tomto prípade air flow senzor), ATS (air temperature senzor), a RCO (potenciometer regulácie CO). Je to celé také zariadenie hneď za "škatuľou" vzduchového filtra s 5-pinovým konektorom.Odpojte konektor a zistite koľko z nej ide vodičov k ECU.Zistite, či AFS má RCO (potenciometer obsahu CO), jeho ovládací šraubik by mal trčať z AFS vedľa konektora pod plastovou zátkou (viď. obrázok 1), ktorú potom budete musieť vybrať (dá sa jednoducho rozlámať a potom nahradiť inštalatérskymi tesniacimi krúžkami). Keď tam nie je, potom nezostáva nič iné ,len ho dať vedľa AFS samostatným elementom (viď schéma zapojenia 1) - odpor do 1k, radšej viacotáčkový, radšej vojenského vzoru (hermeticky, odolný voči teplote a otrasom) - najlepšie z vysielačky alebo avioniky. Keď je pin 1 prázdny tak naťiahnite nový vodič, ktorý spojíte jeden koniec s nohou odporu a druhý koniec priveďte k ECU. Teraz sa pohráme s ECU. Vodič čo ste natiahli od AFS dajte: M1,5 na pin 43 ECU; ML4.1 na pin 30 ECU do konektora - asi budete musieť doplniť chýbajúce piny konektora - dosť často sú tam prázdne dutinky. Keď je pin 1 v AFS zapojený a AFS má RCO potenciometer tak skúste skúšačkou zmerať či je napojený na pin pri M1.5 43,ML 4.1 30 v ECU. Potom vezmite ešte jeden vodič, jedným koncom na kostru, druhým na: M1.5: 20pin ECU, ML4.1: 27pin ECU. Pri ML 4.1 niekedy býva pin 27 vyvedení do motorového priestoru. Stačí ho prestrihnúť a spojiť pin 27 s vodičom, ktorý ste natiahli spojením na kostru. Odpojte konektor LS. Konektor ECU môžete po 5 minutách zapojiť. Konektor LS zo strany ECU omotajte izolačnou páskou a prilepte ho, nech tam nelieta. LS nechajte na mieste ako zátku. """

Re: Lambda sonda "odstránenie"

Napsal: 08 zář 2009 15:53
od manko
A dá sa niako zmerať lambda sonda ?? napríklad pri vypnutom motore dáky odpor alebo dačo také ??

Re: Lambda sonda "odstránenie"

Napsal: 08 zář 2009 16:10
od vinorak
digitální osciloskop ;-)

Re: Lambda sonda "odstránenie"

Napsal: 08 zář 2009 16:13
od vinorak
a motronic v gti je 1.3 verze ;-)

Re: Lambda sonda "odstránenie"

Napsal: 08 zář 2009 19:57
od manko
Ok díki tak z toho asi nič nebude len zohnať novú .

Re: Lambda sonda "odstránenie"

Napsal: 10 zář 2009 15:17
od vinorak
našel sem ještě něco ;-)