Na čtyři desítky vozidel legendární modelové řady francouzské automobilky Peugeot se tento víkend sjelo do jednoho z kempů v Pasohlávkách. Konal se zde v pořadí již pátý sraz majitelů Peugeotů 205, kteří se sdružují v českém Peugeot 205 klubu.
Peugeot 205 klub vznikl z revolty k mnohem většímu Peugeot Clubu Česká republika o Vánocích roku 2005. „Několika nadšencům už vadily názory majitelů nových aut, že dvěstěpětka patří do starého železa. Pak už to šlo ráz naráz. Vzniklo nové diskuzní fórum a k nim pak samotné internetové stránky klubu. V současné době má klub přes dvanáct set registrovaných uživatelů z celé České i Slovenské republiky,“ uvedl správce fóra a předseda klubu Milan Zela. Klub není právnickou osobou, jeho členové neplatí žádné členské poplatky, všechny spojuje jen zapálení pro stejnou věc.
„Ve Francii jsou členy takových klubů převážně čtyřicátníci, u nás je základna členů díky finanční dostupnosti těchto vozidel převážně mladší,“ sdělil Zela s tím, že i přes relativní mládí klubových členů málokdy dochází k nějakým výrazným tuningovým úpravám, jak je zvykem u jejich vrstevníků. „Drtivá většina členů ctí tovární vzhled modelu a v tomto směru jej i udržuje,“ doplnil předseda.
Naleštěné vozy měli možnost obdivovat nejen návštěvnicí kempu. Ke srazu patří také tzv. spanilá jízda, tedy hromadná projížďka po okolí spojená s prohlídkou zajímavých míst. Na té se kromě modelu 205 předvedl také model příbuzný model 309, jehož majitelé jsou ke klubu volně přidružení.
Za jednoho ze služebně nejstarších a nejzkušenějších platí teprve čtyřiadvacetiletý Tomáš Matoušek z Prahy, který vlastní hned tři kusy modelu. O auto se nikdy zvlášť nezajímal a k malému peugeotku se dostal náhodou. „Otec sháněl druhé auto do rodiny. Až v momentě, kdy auto stálo na zahradě, začal jsem se pídit po všech dostupných informacích a už mě to nepustilo,“ popsal sedm let starý příběh Matoušek, který se sice živí jako technik zvuku, ale klidně by mohl dělat automechanika se specializací pro Peugeot 205.
Členové Peugeot 205 klubu mají za to, že jejich auta jsou v Česku neprávem přehlíženy. „Málokdo ví, že modelová řada 205 v době vzniku díky své tehdejší oblibě výrazně nastartovala skomírající automobilku. Úspěch modelu podpořil současný šéf Ferrari Jean Todt tím, že doporučil přepracovat dvěstěpětku pro závody rallye ve skupině B. Vznikl projekt Turbo 16, který dodnes platí za vůbec jeden z nejlepších závodních vozů historie,“ řekl Zela.
Peugeot 205 Turbo 16, kterého se v civilní verzi vyrobilo pouze 200 kusů a jehož cena se pohybuje něco okolo 2 milionů korun, v českém klubu nenajdete. Přesto oko znalce pozná, že i český klub se může pochlubit několika raritními modely. Velkou pozornost vždy poutá edice Griffe v netypickém odstínu zelené metalízy. „Byla vyráběna jen v roce 1991 a produkováno bylo jen 3000 kusů. Co do výbavy se může rovnat s nejnovějšími auty. Nechybí posilovač řízení, ABS, kožené sedačky, centrální zamykání a elektrická okýnka. Motor má výkon 120 koní a i přes plnou výbavu váží pouhých 890 kilogramů. Pro porovnání obyčejné GTi stálo 76 tisíc franků, kdežto griffe 105 tisíc,“ informoval hrdý majitel Matoušek a zároveň připomněl modlu GTi, které bylo díky své dravosti a komunikativnosti řízení v devadesátých letech minulého století snem každého muže. „Je mi jasné, že až bude rodina, griffe neobstojí. Ale z domu určitě nepůjde, i kdyby benzín stál stovku,“ tvrdí rezolutně Matoušek.