Cela tato debata je o ho#ne.
Vzdy boli a budu 3 skupiny ludi:
- Jedna, ktora bude tvrdit ze je to super, lebo zvysuje vykon.
- Druha ktora bude tvrdit opak
- a Tretia, ktorej to bude jedno, lebo sa jej ten vzduchovy filter bude pacit a bude ho tam chciet mat bez ohladu na nasledky.
K celej tejto debate mozem odcitovat clanok z jednej publikacie od p. Bronislava Ruzicku:
"
Vzduchovy filtr
Zkouseli jste nekdy vybehnoout schody, kdyz jste meli rymu? Pokud ano, urcite jste meli v nekterem okamziku pocit, ze nemuzete popadnout dech. Stejne na tom je motor, ktery
pri sportovnim rezimu jizdy potrebuje dostatecne mnozstvi nasavaneho vzduchu. Na rozril od vas vsak nebude v techto chvilich sipat, ale jednoduse odmitne podavat pozadovany vykon. Dosti vyraznou prekazkou v sacim traktu je pochopitelne vzduchovy filtr. Pokud vsak i nadale chceme zachovat pozadovanou zivotnost motoru, nelze jej tak zcela beztrestne odstranit. Existuje vsak cesta, jak s minimalnimi naklady (v ramci tuningu) ziskat nejaky ten vykon navic, a to pouziti sportovniho vzduchoveho filtru. Je nekolik firem, ktere sa jejich vyrobou zabivaji, mezi svetovou spicku vsak vice mene patri pouze dve. Jsou to K&N Filters (
http://www.knfilters.com/) a J&R Filters (
http://www.jrfilters.com/). Obe ziskali zkusenosti v nejprestiznejsich disciplinach motoristickeho sportu, coz se na kvalite a funkcnosti jejich produktu vyrazne podepisuje. Vratme se vsak zpet k tomu, co sportovni filtr znamena.
* Sklada se z nekolika vrstev specialni bavlnene tkaniny. Tyto vrstvy jsou sitka s ctvercovymi otvory o velikosti 0,5 mm a pri pouziti nekolika vrstev vytvari neprodysnou prekazku pro prachove castice, nikoliv vsak pro vzduch. Zajisti se tak radove o nekolik desitek procent vyssi propustnost vzduchu pri zachovani stejne cistici schopnosti, coz ma vyrazny vliv na vykon motoru.
* Diky tomu, ze filtr neni papirovy, lze jej po doporucenem poctu kilometru vyprat a po napusteni specialni olejem dale pouzivat. Toto lze opakovat nekolikrat, aniz by tim utrpeli filtracni schopnosti.
* Specialni kity instalovane primo na saci trakt zvysuji dale mnozstvo nasavaneho vzduchu. Je to diky vetsi cinne plose filtru oproti jeho tvaru v provedeni pro seriovou verzi a rovnez odstranenim omezeni zpusobenych otvory v beznem krytu filtru.
Saci trakt
Vykon motoru je zcela pochopitelne odvisly od toho, kolik a jakym spusobem se dokaze do sani motoru dostat vzduchu (resp. palivova smes). Prestoze zmena saciho traktu u bezneho vozu nemuze byt az zase tak radikalni je dobre si pripomenout par faktu.
* Pomineme-li vliv vzduchoveho filtru, je logicke, ze prurez saciho potrubi by sa mel minimalne rovnat souctu prurezu aktualne otevrenych sacich kanalku. Z toho duvodu jsou nepripustnym omezenim veskera seskrceni v sani, kterych je vsak v seriovem provedeni pozehnane.
* Dulezity je minimalni prutokovy odpor saciho potrubi. Nejde jen o zname zalesteni kanalku a zarovnani presazeni ve spojich . Potrubi by melo byt take co najrovnejsi, coz potvrzuji kratka rovna saci hrdla u zavodnich motoru.
* Drobny vykon se da ziskat take vyuzitim dynamickeho tlaku vzduchu, cehoz znamym prikladem jsou saci "kominy" nad hlavou jezdce ve formule 1. Pro vas vuz se daji poridit lapace vzduchu bud na naraznik nebo na kapotu ktere jsou svedeny k sani motoru. "Prepnovani" je vsak ucinne pouze ve vyssich rychlostech. Krome toho je vhodne umistit pred vstupem primo do usti sani "air box", ktory zklidni veskery rozvireny vzduch .
* Dalsimi moznymi prvky k narustu vykonu mohou byt ladene saci potrubi ci saci komory zname pod zkratkou RAM, ktere umoznuji rezonancni plneni motoru a tim zlepseni prubehu tociveho momentu v urcite oblasti otacek. Principem je optimalizace pulsu v sacim potrubi tak, aby v okamziku zavirani saciho ventilu dochazelo k pohybu tlakve vlny (a tim i smesi) smerem do valce. Podminkou funkcnosti je pochopitelne instalace upravene vacky (casovani ventilu) a nejlepe i ladeneho vyfukoveho potrubi k maximalnimu zefektivneni procesu vyplachovani valce."
Bronislav Ruzicka vystudoval strojni fakultu VUT v Brne se specializaci Spalovaci motory. Od roku 1987 se aktivne ucastni deni v motoristickem sportu, kde postupne vystridal motokary a automobilove zavody na okruzich (kategorie cestovnih vozu a Formule Ford).
Dufam, ze raz a navzdy stacilo debat o tom co je vhodne a co nie.
Niektore automobilky ladili, ladia a budu ladit niektore svoje modely na maximalne mozne unosne hranice. Prikladom mozu byt Peugeot 205 Turbo 16, Renault R5 turbo, Lancia Delta Integrale, Toyota Celica ci spominane BMW M3 (a mnozstvo inych aut). To ale nehovori nic o tom, ze povedzme 90% seriovo vyrabanych aut je poddimenzovana. Tym sa mysli odladenie vykonu motora a jeho sucasti priamo v knostrukcnej dielni vyrobneho zavodu na usporne a ekonomicky vyhodne vyladenie dane normami platnymi v dobe vyvoja.
Preto vymena len jednej casti nema enormny vplyv na zvysenie vykonu celku a nikdy nestaci. Vymenou filtra sa nezmeni nic, pokial nedojde k vymene sacieho traktu, vylesteniu sacich kanalikov, odstraneniu prekazok v plynulosti toku vzduchu ci nasavanie zohriateho vzduchu z motoroveho priestoru.
Viac vzduch este neznamena lepsie spalovanie. Treba dodrzat spravny pomer vzduch:palivo. Treba ho premiesat co najefektivnejsie aj spalit. Tieto zmeny su ale aj tak na nic, pokial motor nedokaze plynulo odvetrat spaliny z komor, nakolko ho "dusi" vyfukove potrubie. Ale to sme uz opat odbocili...

.......blackdragon
Aktualny autopark:
Peugeot 205 GTI (1.9l, 88kW)
Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro (1.9l, 96kW, quattro)
R.I.P.:
Mazda 323 GT (1.6L, 77kW)
Mazda 323 GLX (1.6L 77kW)
Mazda 323 GTX (1.6l, 110 kW, 4WD), 2ks