Celej nápad vzniknul po shlédnutí filmu Trabantem napříč Afrikou - ještě než projeli Dan Pribáň a jeho parta Jižní Ameriku, Austrálii a Tichomoří. Celá ta myšlenka mě hrozně zaujala a rozhodnutí bylo jasné - cestovat po vlastní ose delší cesty. A jelikož jsem vlastnil za život 5 205 GTI a to auto mi přirostlo tak nějak k srdci, bylo jasné, jaké auto bude základem pro expediční vůz. Samozřejmě GTI to nebylo, ale nejjednodušší, nejlevnější Peugeot 205 1.1 Forever pořízený za 4 000,- Kč v Praze jako nepojízdný - prý nikdo neví proč - jiskru háže, benzín tam jde - asi imobilizér. Při první prohlídce jsem sundal kryt rozvodového řemene a bylo jasno - takže lano a rovnou domu na dvorek.
Původně bylo v plánu sehnat karburátorovou verzi - ale to už jaksi bez šance v téhle době. Až jednou díky členovi Figo, který vlastnil kompletní TU s karburátorem, jsme provedli výměnu za díly na GTI, který zrovna stavěl. Takže moje vytoužená verze se stává skutečností. Následovalo kompletní rozebrání obou motorů - zkompletování jednoho z těch nejlepších součástek - vyčištění, umytí, honování, nové pístní kroužky, přeleštění kliky, udělání hlavy, přetěsnění - no prostě motor do co možná nejlepšího stavu. Nastal však problém kdy vačka z karburátorový verze, která má výstředník na pohon mechanického palivového čerpadla, byla přidřená a vačka z moderní verze tento výstředník nemá. Všechno zachránilo nízkotlaké el. palivové čerpadlo z nějaký 205 - díky vrakovišti - vůbec nevim kde ho ten chlap sehnal.
Pak následovalo odstrojování, vyvařování, broušení, tmelení, lakování atd. Na venek asi auto působí trochu obouchaně, ale nic není prorezlé a vše ošetřené - na krásu se nehraje. Nejvíc mě dostávalo, že do auta pořád teklo - tuto nemilou závadu jsem řešil téměř 3/4 roku - konečně sem našel prasklý tmel u odtokového kanálu pod PP blatníkem - to byla úleva, když tam bylo po pokropení sucho (důsledek po kdysi obdržené ranky na tuto část vozu). Pak velké hraní s elektrikou pro různý dodělávky, vylepšení a hlavně zapojení zapalování přes tachymetrický relé.
Pro lepší představu napíšu heslovitě, co je vše vylepšené vyjma toho, že auto dostalo nové ložiska, tlumiče s horním uložením, ramena, spojovačky s čepama, poloosy, spojku, lanovody, výfuk, výměník topení atd. atd.:
- předělání na karburátor - pro jednoduchost a menší poruchovost (nebo aspoň opravitelnost :-) )
- zadní kotoučová náprava
- chlazené přední brzdy
- GTI posilovač + hl. brzd. válec + kompletní nové brzdové potrubí a repas všech brzd. třmenů
- přední náprava zanechaná původní - možná časem přechod na GTI - uvidíme, jak se bude chovat - řikal jsem si, že pro terén bude lepší - plánuju i zvýšení podvozku, ale to až bude jezdit
- větší chladič z GTI + dvouvrtulová sahara (1. větrák s čidlem v chladiči, 2. vyveden na tlačítko do kabiny) + výměna expanzky z GTI
- GTI budíky komplet funkční i s kontrolkou na sytič :-)
- přídavná dálková světla na střechu (budou na zahrádce)
- přídavné pracovní světlo dozadu na střechu (taky bude na zahrádce)
- silnější alternátor z Peugeotu 306
- kompas, měnič napětí, CB-vysílačka, venkovní teploměr, kontrola palubního napětí (dobíjení)
- výměna vyklápěcího kastlíku spolujezdce za odkládací
- krycí plech pod motor a možná bude i pod nádrž
- tažný zařízení
Tak to jen tak stručně. Na autě se pracuje od dubna 2015 a jelikož mi život přináší různá překvapení, tak snad to bude do konce tohohle roku pojízdné. Asi ne uplně všechno tak, jak chci, ale alespoň aby jezdilo a příští rok dodělávky.
Co chybí: složit interiér, udělat zabezpečení vozu, konstrukce na zahrádku, kryt pod motor, dostrojit motor (vůle ventilů, víčko + palec rozdělovače + kabely a svíčky, dořešit jednu hadici od vody), dorepasovat přední brzd. třmeny, nastartovat a udělat STK

První cesty budou tak jako tak po Čechách aby se motor zajel a vše se vyzkoušelo. Pak je v plánu přejet rakouský Alpy, další cesta na Nord-Kap - nejsevernější cíp Evropy v Norsku, pak do Casablanky v Maroku a když se jednou zadaří, tak přejet aspoň část Afriky.
Co se týká posádky, tak zatím mám k sobě ještě jednoho blázna, kterej teda jezdí na Varaderu jinak zatím nikdo. Nebo teda nikdo - spousta lidí se hrne, ale až dojde na odjezd, tak čekám výmluvy. Takže kdyby se tu našel někdo, kdo by se svym strojem chtěl taky vrazit bylo by to fajn. Zatím neni žádnej termín, prostě až bude auto ready, našetřený nějaký peníze a čas a nálada (a propustka od manželky :-D ), tak se pojede.
Fotky budu dávat postupně....teďka už zase letim ke svýmu synovi, kterej se právě vzbudil a křičí hlady. Jen tak tak jsem to stihnul dopsat.
edit: kdyby měl někdo nějaký dotazy k předělávkám, úpravám a vylepšením, co a jak sem udělal, vyřešil, nahradil :-) klidně se ptejte - pokud budu schopen, odpovím.