Aditiva do benzinu pro zvýšení oktanového čísla
- Serge
- Uživatel

- Příspěvky: 93
- Registrován: 19 črc 2009 22:11
- Rok narození: 1990
- Skutečné jméno: Serhiy Mazur
- tel.:: 725866612
- Bydliště: Březí Praha-Východ
Aditiva do benzinu pro zvýšení oktanového čísla
Tak jsem poprvé vyzkoušel do 98 oktanového benzinu přidat aditiva na zvýšení oktanového čísla výsledek je 101 okanů podle toho co tam psali.. ani sem nečekal že to bude tak znát
ale chtěl bych se zeptat můžu tim něco zkazit?
nebo má někdo s aditivy nějaké zkušenosti?
♦Peugeot 205 GTI♦
1.6 l, 76 KW, 1986, XU5J ... Geťas
1.6 l, 76 KW, 1986, XU5J ... Geťas
- vinorak
- odborník

- Příspěvky: 11375
- Registrován: 10 kvě 2007 13:02
- Rok narození: 1986
- Skutečné jméno: Tomas
- tel.:: 0
- Bydliště: Praha
Re: Aditiva do benzinu pro zvýšení oktanového čísla
no potom co sem prozřel a pochopil, že auto je z fabriky nastavený na určité oktanové číslo, tak všechno podobné je jenom placebo efekt
ty máš předepsaný benzín 95 a jelikož to má fixně daný předstih( podtlakovou regulaci nepočítám) tak to stejně líp nepojede. Jediný co sem si všim je tišší volnoběh a celkový chod. Já do 88kw mám předepsanou 95 i 98, a samo že jezdím na 98 a to je přesně to placebo 
- Serge
- Uživatel

- Příspěvky: 93
- Registrován: 19 črc 2009 22:11
- Rok narození: 1990
- Skutečné jméno: Serhiy Mazur
- tel.:: 725866612
- Bydliště: Březí Praha-Východ
Re: Aditiva do benzinu pro zvýšení oktanového čísla
A sakra
To je špatný to si mi neměl řikat ted si budu myslet že to nejede.. no nevim neco na tom třeba bude... možná nebo si tim seš tak jistej že to není možný?
♦Peugeot 205 GTI♦
1.6 l, 76 KW, 1986, XU5J ... Geťas
1.6 l, 76 KW, 1986, XU5J ... Geťas
- Serge
- Uživatel

- Příspěvky: 93
- Registrován: 19 črc 2009 22:11
- Rok narození: 1990
- Skutečné jméno: Serhiy Mazur
- tel.:: 725866612
- Bydliště: Březí Praha-Východ
Re: Aditiva do benzinu pro zvýšení oktanového čísla
Trochu teorie:
Oktanové číslo udává teoretický poměr isooktanu a normalheptanu.
Oktanové číslo 85 tedy znamená přesně takový podíl isooktanu ve směsi s normalheptanem. Podle této teoretické hodnoty jsou posuzovány i motorová paliva. Jejich oktanové číslo odpovídá hodnotám výše uvedeným.
A co vlastně oktanové číslo znamená?
Jednou větou: odolnost proti nechtěnému samovznícení.
Čím vyšší oktanové číslo, tím je odolnost paliva proti samovznícení vyšší.
Normalheptan je chemikálie velmi málo odolná proti samovznícení, a isooktan naopak velmi odolný.
Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrovou hodnotu laik by řekl že číslo 100 je maximální hodnotou oktanového čísla.
v praxi tomu tak ale není. Dalšími aditivy je možno oktanové číslo zvýšit. Pak je oktanové číslo procentuální hodnotou hodnoty odolnosti čistého isooktanu.
Tak si měl pravdu
je to jen placebo
, nicméně proč si nedopřát kvalitu..
převzato z renault clubu -->
Tolik tedy k odolnosti proti samovznícení.
Jak vyplývá z výše uvedeného, oktanové číslo neříká nic o tom, jak je palivo efektivní při spalování. Teoreticky můžeme dosáhnout v provozu stejných hodnot s benzinem s oktanovým číslem 86 (pamětníci pamatují) a s hodnotou např. 96 oct.
Vyšší oktanové číslo umožňuje použít vyšší kompresi ve válci. Ovšem ani to není samospasitelné. Existují motory s vyšším kompresním poměrem a menším oktanovým nárokem a motory s nižším kompresním poměrem a vyšším oktanovým nárokem.
Kompresní poměr tedy není jediný faktor, který se podílí na samovznícení. Dalšími faktory jsou tvar spalovacího prostoru, způsob vyplachování válce (např. příčné vyplachování je efektivnější než vyplachování vratné) a také způsob přípravy směsi.
Jak už tady řekl Radek, jestliže mám motor s oktanovým nárokem 91 a použiju do něj benzín s oktanovým číslem 98 nic se nestane.
Ano... vlastně stane... v diskusích se objeví lidé ovlivnění placebo efektem.
Ještě jedna zajímavost na téma oktanové číslo:
Náročnost motoru na oktanové číslo klesá s rostoucí nadmořskou výškou. Z tohoto důvodu na některých místech ve světě, a podotýkám že v tak vyspělých státech jako je USA, můžete ve vysokohorských podmínkách narazit na čerpací stanice, které vám nic jiného než 86 oct. benzín prostě nenabídnou. Nikoliv proto, že by byli zaostalí, ale proto, že nic lepšího není potřeba. Takže tady máme také názornou ukázku, kdy se mohou oktanové nároky motoru měnit.
Toto však není jediný případ. Oktanové nároky motoru se mění v každém reálném okamžiku podle teploty a zatížení. Platí však, že předepsaný benzín musí stačit za jakýchkoliv myslitelných podmínek pro daný motor.
Oktanové číslo udává teoretický poměr isooktanu a normalheptanu.
Oktanové číslo 85 tedy znamená přesně takový podíl isooktanu ve směsi s normalheptanem. Podle této teoretické hodnoty jsou posuzovány i motorová paliva. Jejich oktanové číslo odpovídá hodnotám výše uvedeným.
A co vlastně oktanové číslo znamená?
Jednou větou: odolnost proti nechtěnému samovznícení.
Čím vyšší oktanové číslo, tím je odolnost paliva proti samovznícení vyšší.
Normalheptan je chemikálie velmi málo odolná proti samovznícení, a isooktan naopak velmi odolný.
Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrovou hodnotu laik by řekl že číslo 100 je maximální hodnotou oktanového čísla.
v praxi tomu tak ale není. Dalšími aditivy je možno oktanové číslo zvýšit. Pak je oktanové číslo procentuální hodnotou hodnoty odolnosti čistého isooktanu.
Tak si měl pravdu
převzato z renault clubu -->
Tolik tedy k odolnosti proti samovznícení.
Jak vyplývá z výše uvedeného, oktanové číslo neříká nic o tom, jak je palivo efektivní při spalování. Teoreticky můžeme dosáhnout v provozu stejných hodnot s benzinem s oktanovým číslem 86 (pamětníci pamatují) a s hodnotou např. 96 oct.
Vyšší oktanové číslo umožňuje použít vyšší kompresi ve válci. Ovšem ani to není samospasitelné. Existují motory s vyšším kompresním poměrem a menším oktanovým nárokem a motory s nižším kompresním poměrem a vyšším oktanovým nárokem.
Kompresní poměr tedy není jediný faktor, který se podílí na samovznícení. Dalšími faktory jsou tvar spalovacího prostoru, způsob vyplachování válce (např. příčné vyplachování je efektivnější než vyplachování vratné) a také způsob přípravy směsi.
Jak už tady řekl Radek, jestliže mám motor s oktanovým nárokem 91 a použiju do něj benzín s oktanovým číslem 98 nic se nestane.
Ano... vlastně stane... v diskusích se objeví lidé ovlivnění placebo efektem.
Ještě jedna zajímavost na téma oktanové číslo:
Náročnost motoru na oktanové číslo klesá s rostoucí nadmořskou výškou. Z tohoto důvodu na některých místech ve světě, a podotýkám že v tak vyspělých státech jako je USA, můžete ve vysokohorských podmínkách narazit na čerpací stanice, které vám nic jiného než 86 oct. benzín prostě nenabídnou. Nikoliv proto, že by byli zaostalí, ale proto, že nic lepšího není potřeba. Takže tady máme také názornou ukázku, kdy se mohou oktanové nároky motoru měnit.
Toto však není jediný případ. Oktanové nároky motoru se mění v každém reálném okamžiku podle teploty a zatížení. Platí však, že předepsaný benzín musí stačit za jakýchkoliv myslitelných podmínek pro daný motor.
♦Peugeot 205 GTI♦
1.6 l, 76 KW, 1986, XU5J ... Geťas
1.6 l, 76 KW, 1986, XU5J ... Geťas
