Trochu teorie:
Oktanové číslo udává teoretický poměr isooktanu a normalheptanu.
Oktanové číslo 85 tedy znamená přesně takový podíl isooktanu ve směsi s normalheptanem. Podle této teoretické hodnoty jsou posuzovány i motorová paliva. Jejich oktanové číslo odpovídá hodnotám výše uvedeným.
A co vlastně oktanové číslo znamená?
Jednou větou: odolnost proti nechtěnému samovznícení.
Čím vyšší oktanové číslo, tím je odolnost paliva proti samovznícení vyšší.
Normalheptan je chemikálie velmi málo odolná proti samovznícení, a isooktan naopak velmi odolný.
Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrovou hodnotu laik by řekl že číslo 100 je maximální hodnotou oktanového čísla.
v praxi tomu tak ale není. Dalšími aditivy je možno oktanové číslo zvýšit. Pak je oktanové číslo procentuální hodnotou hodnoty odolnosti čistého isooktanu.
Tak si měl pravdu

je to jen placebo

, nicméně proč si nedopřát kvalitu..
převzato z renault clubu -->
Tolik tedy k odolnosti proti samovznícení.
Jak vyplývá z výše uvedeného, oktanové číslo neříká nic o tom, jak je palivo efektivní při spalování. Teoreticky můžeme dosáhnout v provozu stejných hodnot s benzinem s oktanovým číslem 86 (pamětníci pamatují) a s hodnotou např. 96 oct.
Vyšší oktanové číslo umožňuje použít vyšší kompresi ve válci. Ovšem ani to není samospasitelné. Existují motory s vyšším kompresním poměrem a menším oktanovým nárokem a motory s nižším kompresním poměrem a vyšším oktanovým nárokem.
Kompresní poměr tedy není jediný faktor, který se podílí na samovznícení. Dalšími faktory jsou tvar spalovacího prostoru, způsob vyplachování válce (např. příčné vyplachování je efektivnější než vyplachování vratné) a také způsob přípravy směsi.
Jak už tady řekl Radek, jestliže mám motor s oktanovým nárokem 91 a použiju do něj benzín s oktanovým číslem 98 nic se nestane.
Ano... vlastně stane... v diskusích se objeví lidé ovlivnění placebo efektem.
Ještě jedna zajímavost na téma oktanové číslo:
Náročnost motoru na oktanové číslo klesá s rostoucí nadmořskou výškou. Z tohoto důvodu na některých místech ve světě, a podotýkám že v tak vyspělých státech jako je USA, můžete ve vysokohorských podmínkách narazit na čerpací stanice, které vám nic jiného než 86 oct. benzín prostě nenabídnou. Nikoliv proto, že by byli zaostalí, ale proto, že nic lepšího není potřeba. Takže tady máme také názornou ukázku, kdy se mohou oktanové nároky motoru měnit.
Toto však není jediný případ. Oktanové nároky motoru se mění v každém reálném okamžiku podle teploty a zatížení. Platí však, že předepsaný benzín musí stačit za jakýchkoliv myslitelných podmínek pro daný motor.