Nevím jak je to s tím rokem výroby, někde jsem právě četl že musí uplynout 25 let od posledního vyrobeného kusu automobilky, což je v případě 205tek rok 19982.5 Jak získat veteránské značky?
V současné době nám naše legislativa na základě zákona č. 56/2001 Sb. a jeho vyhlášky 355/111 Sb. umožňuje uvedení vozidla staršího 25ti let do provozu na pozemních komunikacích. Vozidlo po splnění níže uvedených podmínek bude zaregistrováno jako historické vozidlo a bude mu přidělena registrační značka historického vozidla.
K uvedení historického vozidla (HV) do provozu na veteránských značkách potřebujete:
1) vůz v odpovídajícím stavu - viz. kodex FIVA (soubor 1 a soubor 2)
2) protokol z STK (zkrácená veteránská varianta) nebo z autoservisu, který má odpovídající měřící zařízení (protokol musí mít kladné hodnocení a nesmí být starší než 3 měsíce) - (soubor 3)
3) vyplněný formulář přihlášky ke klubové testaci (vyplní s vámi testační komisař) - (soubor 4)
4) všechny dostupné údaje a dokumenty o voze (zahraniční TP, kupní smlouvu či jiný nabývací doklad, celní prohlášení apod.); rok výroby nesmí být mladší než 25 let
5) 14 ks fotografií vozu, 6x9cm, z toho 7 ks levopředek a 7 ks pravozadek. Fotografie musí být barevné, lesklé, na fotografickém papíru. Vůz musí být v celém výřezu fotografie, fotografován na neutrálním pozadí (louka, betonová či asfaltová plocha apod.), bez jakékoliv registrační značky a označení státu. Vůz musí být fotografován v tomtéž stavu, v jakém bude i následně provozován (barva, barevná kombinace, doplňky, kola apod.)
6) lokalizaci identifikačních znaků vozidla, jako je VIN kód, štítek s výrobním číslem a výrobní číslo motoru
7) uzavřené povinné ručení na VIN auta, které po přidělení RZ změníte (veterány platí 1/12 z sazby za rok)
Informace o požadovaném stavu vozidla:
a) vůz musí mít původní typ motoru a převodovky, které byly dodávany v tomtéž období výrobcem
b) původní typ a rozměr ráfků dodávaných výrobcem, popřípadě typ ráfků z volitelného vybavení, které bylo výrobcem nabízeno nebo prodáváno v období normální životnosti vozidla (viz. kodex FIVA), původní nebo dobové poklice. Použití jiných kol je třeba doložit dobovým materiálem (prospekt, časopis, katalog doplňků apod.)
c) velmi dobrý technický stav, celkovou bezchybnou funkčnost, karoserii bez koroze
d) jednotný celistvý lak (bez neodborně zastříkávaných míst, většího počtu oděrek a jiného poškození; trochu jinak je to u původního laku – v zájmu zachování originality je možná větší benevolence v posuzování oprav). Odborně posoudí testační komisař.
e) povrchy chromovaných a hliníkových součástí v dobrém stavu
f) všechny znaky a emblémy odpovídající danému modelu a roku
g) vůz musí být bez jakýchkoliv nedobových doplňků (plastové nebo gumové ochranné lišty, různé nápisy či „vylepšení“, nedobová audio/video technik aj.)
h) celkově musí být karoserie vozu čistá, podvozku a motoru bez nánosů mastnot a tekutin
ch) interiér bez výrazného poškození (neprojde roztržené nebo neodborně opravované čalounění nebo nekompletní interiér)
Zásadní podmínkou však je, že vozidlo se musí co nejvíce podobat stavu v jakém bylo vyrobeno! Stejná kriteria, co se stavu vozu týče, platí i pro retestace, které se provádějí každý rok do 31. května. Po provedení klubové a krajské testace Vám testační komisař příslušné formuláře vrátí a Vy si zajdete na Vaše registrační místo, kde Vám vydají veteránské RZ. Prosíme, aby se majitel vozu seznámil s přiloženými dokumenty a zejména Technickým kodexem FIVA.
Podvodníci to zkoušejí
Možnost pojistit vůz za zlomek běžného pojistného a navíc bez kontroly státních orgánů může pochopitelně lákat podvodníky. A to i přesto, že pro každodenní provoz se veterány používat nesmějí. S vykuky se členové veteránských klubů občas setkávají. „Zatím si jako obec veteránistů bráníme své vymoženosti, abychom o ně nepřišli. Takový spekulant se starou omšelou Škodou 100 nebo oprýskaným trabantem má smůlu, testaci na takový stroj nedostane, i když splňuje parametr historického vozidla podle Technického kodexu FIVA,“ potvrzuje Bedřich Danda.
„Já osobně jsem měl možnost těmto lidem vysvětlit, že není problém staré vozidlo otestovat jako historické, ale že předpokládám nový lak, nové čalounění, generálku přední osy a brzd a samozřejmě generálku motoru. Majitel toho vozu mě prohlásil za blázna, že by do toho musel dát sto tisíc. A já jsem mu s úsměvem odvětil ‚pane, ale budete mít krásného veterána a budete platit pouze dvanáctinu povinného ručení‘. Mohu vás ujistit, že jsem ty pány již nikdy neviděl a to bylo pro mne určité uspokojení.“
Samoregulace prý funguje o to lépe, že veteránská komunita je docela malá: „Protože se téměř všichni známe, tak si i mnohé nahlásíme a tito spekulanti narážejí na odpor po celé republice,“ varuje podvodníky prezident Danda.

